Výchovný poradce je připraven pomoci jak žákům, tak i jejich zákonným zástupcům.
Ve škole plní především čtyři úlohy:
- Řeší problémy týkající se chování žáků, vztahů mezi nimi, vztahů mezi žáky a učiteli, apod.
- Pomáhá se začleněním do výuky žákům se speciálně vzdělávacími potřebami.
- Je k dispozici žákům, pokud potřebují pomoci s potížemi osobního rázu.
- Pomáhá žákům s výběrem budoucího povolání nebo střední školy.
Jsme tu od toho, abychom ti pomohli s problémy, které potkávají žáky v učení, ve škole nebo v životě vůbec.
Snažíme se o zkvalitnění spolupráce a vzájemné komunikace mezi školou, žákem a zákonným zástupcem.
Výchovný poradce je jedna z možných cest k řešení.
Přijít můžeš s čímkoli:
- Nejde ti učení a rád/a bys s ním pohnul/a?
- Máš pocit, že něco zásadně nezvládáš?
- Snažíš se, ale nejde to?
- Všichni ti nadávají, že se neumíš chovat, a ty se přece snažíš?
- Bojíš se školy, spolužáků, rodičů, své budoucnosti?
- Děje se ti něco zlého?
- Víš o někom, koho druzí trápí, a sám/sama se bojíš zasáhnout?
Přijít můžeš s jakýmkoliv problémem.
NÁPLŇ PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
- ve spolupráci s třídními učiteli pečujeme o žáky potencionálně ohrožené školní neúspěšností
- zajišťujeme péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- sledujeme nadané a talentované žáky a navrhujeme další péči o ně
- vedeme dokumentaci a přehledy o těchto žácích
- navrhujeme rodičům odborné vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (dále PPP), ve speciálně pedagogických centrech (dále SPC), ve střediscích výchovné péče (dále SVP)
- podílíme se na tvorbě a kontrole plnění individuálních vzdělávacích plánů
- zajišťujeme konzultace pro žáky a rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- spolupracujeme s PPP, SPC, SVP, OSPOD, Policií ČR, Městskou policií – Primární prevence, psychology, pediatry i neziskovými organizacemi…
- spolupracujeme se školním metodikem prevence při sledování a řešení rizikového chování (záškoláctví, násilí a šikana, vandalismus, rasismus, návykové látky...)
- pomáháme řešit výchovné problémy
- poskytujeme též poradenské služby žákům – cizincům se zřetelem na jejich speciální, vzdělávací potřeby
- poskytujeme kariérové poradenství
- pravidelně se účastníme setkávání výchovných poradců a seminářů k této problematice
OBLASTI ČINNOSTÍ VÝCHOVNÉHO PORADENSTVÍ
I. Úkoly vyplývající z návrhu vyhlášky o systému školského poradenství (dle přílohy č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 sb., o poskytování poradenských služeb)
- Systematické a dlouhodobé sledování a hodnocení žáků (ve škole i v rodině) - učební, výchovný problém, tělesné postižení, talentovanost - pomoc při zařazování do příslušné činnosti (kroužky, spec. školy).
- Návrhy na řešení problémů - konzultace s třídními učiteli, ředitelem, pedagogickým sborem.
- Spolupráce - s rodiči (konzultace) - s PPP (návrhy na vyšetření, průběžné kontroly, konzultace s psychology i pedagogy) - s pediatrem (zdrav. problémy ovlivňující školní úspěšnost) s ostatními institucemi (ZUŠ, ÚP – informační poradenské centrum).
- Vytváření informačních systémů pro učitele, žáky a rodiče - odborná pomoc v otázkách psychického a sociálního vývoje, prevence výchovných a výukových poruch, náprava vad a poruch, informace o studiu a učebních oborech (třídní učitelé, rodiče, žáci, Úřad práce – IPS).
- Individuální práce s problémovými žáky a jejich rodiči (na základě požadavků třídního učitele).
II. Spolupráce s rodiči
- doporučení vyšetření na PPP (zdůraznění pomoci žákovi + možnost překonání obtíží při včasné pomoci)
- práce podle pokynů PPP
- osvěta (dyslexie, dysgrafie, ...)
- výběr vhodného povolání
- vedení rodičů k zodpovědnosti za výchovu dítěte
III. Spolupráce s učiteli
- seznamování s problémy a jejich řešení – školní zralost, logopedie, vývojové poruchy učení
- pomoc při vyplňování žádostí o vyšetření v PPP
- pomoc při sestavování individuálních vzdělávacích programů pro žáky se SVP
- zařazování do hodin nápravy
- sledování stupně nápravy
- konzultace vzdělávacích postupů a metod dle individuálních plánů
- zhodnocení výsledků výuky dle IVP, aktualizace IVP
- doplnění metodických materiálů pro vyučující a sledování práce s nimi
- přechod žáků 5. ročníku na II. stupeň ZŠ (spolupráce s vyučujícími v 5. a 6. ročníku, adaptační kurz)
- správný výběr směru povolání
IV. Školní docházka
- prevence záškoláctví
- řešení záškoláctví ve spolupráci s třídními učiteli a zákonnými zástupci
- sledování systematické práce třídních učitelů – sledování nepřítomnosti, v případě podezření žádat potvrzení lékaře o nemoci, písemné sdělení rodičům...
V. Spolupráce s pediatrem
- práce se zdravotně oslabenými žáky
- žáci školně nezralí
VI. Protidrogová prevence (ve spolupráci s metodikem prevence)
- sledování delikvence mládeže a její důsledky
- prevence negativních důsledků používání drog a návykových látek
- zdůraznění škodlivosti jakýchkoli drog, zdůraznit negativního působení drogy na dětský organismus
- volný čas
- správná životospráva, zdravý životní styl
- biorytmy – rytmus dne – střídání – aktivita – odpočinek – hygiena – učení – spánek – stres
VII. Spolupráce základní škola x mateřská škola, školy ze spádových oblastí
- sledování dětí s SVP
- spolupráce s učiteli, seznámení s výchovnými problémy dětí/žáků
- společné akce a činnosti
- návštěva předškoláků ve škole
- zajištění návaznosti výuky (předcházení stresům při nástupu na úplnou ZŠ)
VIII. Prioritní úkoly
- vypracování plánů pedagogické podpory
- vypracování individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se SVP dle diagnostiky a pokynů PPP
- sledování delikvence mládeže
- protidrogová prevence
- informovat o studijních a učebních oborech