Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

OBLASTI ČINNOSTÍ VÝCHOVNÉHO PORADENSTVÍ

I. Úkoly vyplývající z návrhu vyhlášky o systému školského poradenství (dle přílohy č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 sb., o poskytování poradenských služeb)

1. Systematické a dlouhodobé sledování a hodnocení žáků (ve škole i v rodině) - učební, výchovný problém, tělesné postižení, talentovanost - pomoc při zařazování do příslušné činnosti (kroužky, spec. školy).

2. Návrhy na řešení problémů - konzultace s třídními učiteli, ředitelem, pedagogickým sborem.

3. Spolupráce - s rodiči (konzultace) - s PPP (návrhy na vyšetření, průběžné kontroly, konzultace s psychology i pedagogy) - s pediatrem (zdrav. problémy ovlivňující školní úspěšnost) s ostatními institucemi (ZUŠ, ÚP – informační poradenské centrum).

4. Vytváření informačních systémů pro učitele, žáky a rodiče - odborná pomoc v otázkách psychického a sociálního vývoje, prevence výchovných a výukových poruch, náprava vad a poruch, informace o studiu a učebních oborech (třídní učitelé, rodiče, žáci, Úřad práce – IPS)

5. Individuální práce s problémovými žáky a jejich rodiči (na základě požadavků třídního učitele)

II. Spolupráce s rodiči

  • doporučení vyšetření na PPP (zdůraznění pomoci žákovi + možnost překonání obtíží při včasné pomoci)
  • práce podle pokynů PPP
  • osvěta (dyslexie, dysgrafie, ...)
  • výběr vhodného povolání
  • vedení rodičů k zodpovědnosti za výchovu dítěte

III. Spolupráce s učiteli

  • seznamování s problémy a jejich řešení – školní zralost, logopedie, vývojové poruchy učení
  • pomoc při vyplňování žádostí o vyšetření v PPP
  • pomoc při sestavování individuálních vzdělávacích programů pro žáky se SVP
  • zařazování do hodin nápravy
  • sledování stupně nápravy
  • konzultace vzdělávacích postupů a metod dle individuálních plánů
  • zhodnocení výsledků výuky dle IVP, aktualizace IVP
  • doplnění metodických materiálů pro vyučující a sledování práce s nimi
  • přechod žáků 5. ročníku na II. stupeň ZŠ (spolupráce s vyučujícími v 5. a 6. ročníku, adaptační kurz)
  • správný výběr směru povolání

IV. Školní docházka

  • prevence záškoláctví
  • řešení záškoláctví ve spolupráci s třídními učiteli a zákonnými zástupci
  • sledování systematické práce třídních učitelů – sledování nepřítomnosti, v případě podezření žádat potvrzení lékaře o nemoci, písemné sdělení rodičům...

V. Spolupráce s pediatrem

  • práce se zdravotně oslabenými žáky
  • žáci školně nezralí

VI. Protidrogová prevence (ve spolupráci s metodikem prevence)

  • sledování delikvence mládeže a její důsledky
  • prevence negativních důsledků používání drog a návykových látek
  • zdůraznění škodlivosti jakýchkoli drog, zdůraznit negativního působení drogy na dětský organismus
  • volný čas
  • správná životospráva, zdravý životní styl
  • biorytmy – rytmus dne – střídání – aktivita – odpočinek – hygiena – učení – spánek – stres

VII. Spolupráce základní škola x mateřská škola, školy ze spádových oblastí 

  • sledování dětí s SVP
  • spolupráce s učiteli, seznámení s výchovnými problémy dětí/žáků
  • společné akce a činnosti
  • návštěva předškoláků ve škole
  • zajištění návaznosti výuky (předcházení stresům při nástupu na úplnou ZŠ)

VIII. Prioritní úkoly

  • vypracování plánů pedagogické podpory 
  • vypracování individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se SVP dle diagnostiky a pokynů PPP
  • sledování delikvence mládeže
  • protidrogová prevence
  • informovat o studijních a učebních oborech